Vandaag zouden we op zee zitten, maar … zijn we een middagje naar het nabij gelegen eiland Pico geweest, met de ferry naar het stadje Madalena. Pico staat bekend om haar wijnen. De druiven groeien op vulkanische (vruchtbare) grond en de lapjes grond zijn omzoomd met muurtjes van lavasteen. Die muurtjes zijn niet alleen bedoeld om de erfafscheiding aan te geven, maar ook om de planten beschutting tegen de wind te geven. Althans, dat denk ik. Ik had mijn theorie graag willen staven in het wijnmuseum, maar dat bezoek is niet gelukt, want het museum wordt momenteel gerestaureerd. Als alternatief zijn we een stukje gaan wandelen.
Enfin, waarom we niet op zee zaten?
Woensdagochtend 29/6 willen we vertrekken voor de oversteek naar Brest (zuidwest Bretagne). Voor vertrek hijst Coos mij nog de mast in, zodat ik de nieuwe radarreflector hoog in de mast aan de stuurboord zalingverstaging kan bevestigen. En tegelijkertijd is het een controle van zaken bovenin die mast waar je niet elke dag naar kijkt. Het slechte nieuws is dat ik wat problemen ontdek bij de verstaging (de rvs kabels waarmee de mast omhoog gehouden wordt) die opgelost moeten worden voor dat we aan een oversteek van
Als we aan het wandelen zijn op Pico, wat toch een beetje uitje is in het kader van “killing time”, krijgen we een telefoontje van MAYS dat onze stag gerepareerd is en klaar ligt. We nemen de eerstvolgende ferry naar Horta en om half 6 hangt Coos in het bootstoeltje een krappe
Morgenochtend halen we nog een weerbericht op en als dat er ongewijzigd gunstig uit ziet, is 1 juli 2011 de startdatum van onze laatste grote oversteek van deze zeiltrip:
To be continued!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten