woensdag 6 juli 2011

Onderweg naar Bretagne (5)

Dag 5 verloopt ongeveer hetzelfde als dag 4: 's ochtends loodgrijze bewolking en 's middags wint de zon wat aan terrein. De zee is elke dag wat hoger en daarmee wordt het oncomfortaler aan boord. Tico en Sil hebben hier overigens helemaal geen last van. Zij liggen gewoon ondersteboven, achterstevoren en enigszins ongelimiteerd te DS-en. Wij doen overdag niet zo heel veel: beetje slapen, beetje lezen, een spelletje doen. Ik heb het haakwerk maar weer eens uit de doos gehaald; dat verzet de zinnen een beetje.
De weerkaarten laten voor de komende dagen veel wind en een hoge zee zien en daarom besluit Coos de koers aan het einde van de dag te verleggen en meer oostwaarts te varen. Dan hebben we wind en zee meer van achteren en omzeilen we de de hoogste zee en wind die in de depressie die voorbijkomt. 's Avonds strijken we het grootzeil en gaan we op een puntje fok de nacht in met nog steeds 6 knopen. De wind varieert tussend e 20 en 30 knopen. In de nacht draaien we een uurtje de motor voor stroom. We maken gelijk van de gelegenheid gebruik om de kachel aan te zetten en de boot door te warmen. Het is lang geleden dat we de thermometer lager dan 20 graden hebben zien aangeven.