zaterdag 2 juli 2011

Onderweg naar Bretagne (1)

In de stromende regen gooien we de trossen los en varen we de marina van Horta uit. De Moonrise zwaait ons, schuilend onder hun buiskapje, uit. Zij vertrekken ook vandaag, maar iets later.
In het kanaal tussen Faial en Pico waait het lekker door en zeilen we als een speer, maar zodra we in de buurt van het volgende eiland Sao Jorge komen, komt de wind vanuit een andere hoek en hebben we een nare klotszee. Voorbij Sao Jorge hebben we wederom een windshift. De klotszee bij de eilandpunten blijft vervelend en we zetten uiteindelijk bij het eiland Graciosa de motoren even bij om vlot de punt te kunnen ronden. En dan zitten we echt op open water waar de golven regelmatiger zijn en de wind steady uit het noord-noordwesten waait.
Aan het begin van de avond varen we buiten marifoonbereik van de Moonrise (de afstand wordt te groot), maar om 21.00 uur spreken we elkaar op het ssb-radionetje wat met de aanvang van deze trip nieuw leven is ingeblazen. De Gateway, een dag eerder vertrokken, meldt zich ook weer aan. De rollen zijn als vanouds verdeeld: Marcel is spreekstalmeester en Coos doet het weerbericht. Net voordat het donker is, passeren we een houten, gaffelgetuigd scheepje dat een dag eerder uit Horta vertrokken is. Coos geeft hem via de marifoon het laatste weerbericht door: de schipper is blij met het bericht dat het niet alleen maar aan-de-wind zeilen wordt naar Engeland. Als de voorspelling klopt, krimpt de wind van noord-noordwest naar zuidwest, oftewel van aan de wind varen naar de wind schuin in de rug.
Na het radionetje gaan Tico, Sil en ondergetekende naar bed. Geflankeerd door 2 kinderlijfjes probeer ik de slaap te vatten, maar zo'n 1e nacht op zee is dat altijd even wennen. Om 01.00 uur los ik Coos af. De wind is inmiddels ingekakt en we zetten 1 motor bij. Gelukkig pikt de wind om 03.00 uur weer op en kunnen we zeilen. Verder is het een donkere, maar rustige nacht.