Globale reisplanning

Wij, de familie Keijser, hebben van 2010 tot 2011 met onze catamaran SeaMotions, voor een jaar een ' rondje Atlantic' gevaren. We koesteren onze herinneringen in ons dit digitale "book of memories". Daarna ben ik doorgegaan met het zo nu en dan vastleggen van het wel en wee van ons leven op land.







dinsdag 8 maart 2011

Een vissig vaartje (door Tico)

We vingen gisteren (26/2) toch veel vis!  Zal ik vertellen over de vangst? Daar gaat ie dan hoor.

Toen ik  ‘s ochtends wakker werd zaten we te varen. We voeren naar los Roques.Een ander Venezolaans eiland. We zaten al dicht bij de riffen. Toen we even achter een rif het anker lieten plonsen, werd ik uit bed gehaald en ik moest de lijnen klaarzetten om te vissen als we weer verder gingen.

We waren nog maar net op weg en papa’s lijn begon te ratelen(dat betekent dat er een vis aan de haak is). We zaten te kijken en we zagen een grote, grote vis. We dachten dat het een Baracuda was,en ja, een Baracuda. We haakten hem met een gaf in zijn kop (Een gaf is een stok  met een hele grote haak er aan. Als je bij een Baracuda met een gaf haakt, dan moet je dat in de kop doenwant anders zou hij de haak uit z’n lichaam schudden). De tanden van dat beest waren wel 2 tot 3 cm lang! Enhééél scherp! (Je ziet bij een vis tanden als het een roofvis is.)Het beest zelf was minsten net zo lang als Sil!

Meteendaarna hoorde ik mijn lijn ook ratelen en er zat een lekker dikke Little Tunny aan! Een kleine tonijn in het Nederlands. Toen ik die aan boord had gehaald, spartelde hij zo erg, dat hij de haak uit z’n bek  schudde. En viel hij in het water. Dat was toch echt even balen, want tonijn is onze favoriete vis.

Nu begon de lijn van papa weer te ratelen en ik snelde erheen. Deze vis was een Spaanse makreel. Deze haalden we wel goed aan boord. En we gaven het beest een paar klappen met een knuppel en deden het in de emmer.Nu kon hij niet uit de emmer spartelen.

Mijn lijn begon ookweer en een Cero zat er aan. Ook een vis. Met deze vis deden we hetzelfde als met de andere.

Even later hoorden we hééééééél zachtjes de lijn van papa ratelen. Ik draaide de lijn binnen en toen hij aan boord was, zag ik wat voor vis het was. Een Yellowtail snapper (dit is de eerste keer dat we een snapper vangen).

Na een paar minuten begon papa’s lijn weer te ratelen en ik haalde hem binnen. Zo’n tien meter achter de boot zag alleen ik een reusachtig grote Baracuda uit het water springen en die Baracuda nam zo de helft van mijn vis mee. Hij at de halve vis op. Toen mijn vis aan boord was, was alles wat van mijn vis over was de kop met een beetje vlees van het lichaam. Er zaten allerlei gaten in de vis. Die gaten waren van de tanden van de Baracuda.

Nu stopten we met vissen. Niet vanwege onze halve vis, maar omdat we al heel veel vis hadden. En we wilden de andere boten (Le Furibard en Galilea) ook een kans geven om vis te vangen.Eén van de andere boten pakte die kans want……          ……We voeren naast de Galilea en we zagen Yves-Marie ook aan hun lijn trekken om iets binnen te halen. We wisten niet wat het was, maar daar kwamen we snel genoeg achter. Welke vis dat was, hoor je nog wel.

Even later kwamen we bij de ankerbaai. We moesten door heel ondiep water varen. Toen we eenmaal vastlagen met het anker gingen ik en Sil zwemmen. Eerst zwommen we naar de Galilea. En toen we daar aankwamen, zagen wij in de kuip een grote Cubera snapper. Die is heel lekker.Veel van de namen van de vissen hebben we van een vissenkaart. Nu gingen we weer verder, maar nu met Magalie en Lea. Nu gingen we naar Le Furibard. Bij Le Furibard hadden ze geen vissen gevangen. Geen vissen, maar ze hebben wel één ander ding. Een soort opblaasbanaan, die je achter de bijboot moet hangen en dan moet de bijboot gaan varen en dan wordt de banaan gesleept. Alleen moet je wel op de banaan gaan zitten. We bliezende banaan en deden hem in het water. We maakten hem met een touw vast aan de boot. We sprongen het water in en speelden lang met de banaan.

Even later kwamen papa en mama en de Galilea ook. Er bleek een barbecue te zijn. Alle gevangen vissen (Seamotions 4 vissen en Galilea 1 en Le Furibard geen) gingen de barbecue op en we smulden van de verse, verse vis.

Geen opmerkingen: