Globale reisplanning

Wij, de familie Keijser, hebben van 2010 tot 2011 met onze catamaran SeaMotions, voor een jaar een ' rondje Atlantic' gevaren. We koesteren onze herinneringen in ons dit digitale "book of memories". Daarna ben ik doorgegaan met het zo nu en dan vastleggen van het wel en wee van ons leven op land.







zaterdag 16 oktober 2010

15 oktober 2010, verslag van Madeira (door Tico)

Madeira is 1,7 ca 20 miljoen ontstaan door en grote hoeveelheid vulkaan uitbarstingen. Het magma moest zich een weg naar buiten zien te vinden. Het beukte tegen de aardschil en zo kwamen de bergen. Dat gebeurde heel vaak. Daardoor kwam er steeds een stukje land bij maar ook steeds een stukje af. Zo is Madeira ontstaan.
Rond Madeira zijn er ook eilanden. Dat zijn Porto Santo en IlhasDesertas (verlaten eilanden) en IlhasSelvagens (woeste eilanden). Die eilanden zijn net zo ontstaan als Madeira. Als eerste zijn IlhasDesertas en IlhasSelvagens ontstaan.  Daarna is Porto Santo ontstaan. En als laatst kwam Madeira.
Alle vier de eilanden zijn begroeit. Porto Santo met kale bruin achtige struiken net als IlhasDesertas. IlhasSelvagens is meer begroeid. Maar toch is Madeira het meest begroeid. Op het land zijn de begroeïngen ontstaan door aangespoelde of door vogels meegebrachte zaadjes. Door de vele begroeïng is de naam ontstaan. Want Madeira betekent hout eiland.
Madeira (hout eiland) is ontdekt in 1351 door Joao CongalvesZarco en twee vrienden van Zarco. Die mensen heetten TristaoVazTeixera en BartolomeuPeresstrelo.Machico werd geleid door Teixera. Funchal de hoofdstad van het eiland werd geleid door Zarco. Porto Santo het eiland naast Madeira werd geleid door Bartolomeu Peresstrelo.
Madeira en Porto Santo hebben samen ongeveer 28o.ooo bewoners. Een persoon Cristoffel Columbus (de ontdekker van Amerika) was een van de eerste bewoners van Madeira. In Funchal (de hoofdstad) wonen ongeveer 120.000 inwoners.In andere steden of dorpen de volgende aantallen:
- Machico                        13.000
- Camara de Lobos            12.000
- Santana                        10.000
- Sao Vicente                    7.000
- Calheta                         3.300

In Madeira zijn zo enorm veel dingen anders dan in Nederland. Bijvoorbeeld bergen – anders ontstaan – kliffen – dalen – vulkanische grond – is een eiland – warmer –andere planten soorten - dat zijn al een heel aantal dingen. Een ding is en blijft het zelfde. Er wonen mensen. Heel veel planten soorten zijn er door de grond. Want vulkanische grond is heel erg vruchtbaar. Daarom groeien hier bijna alle planten.  De bomen die je hier veel vind zijn bananenbomen. Er zijn dus ook heel veel bananenbomen plantages. Er zijn ook veel laurierbossen in de bergen.
Ik ben zelf ook op het eiland. Ik vind het heel erg leuk hier. Ik heb veel gewandeld. Ik ben al in een aantal plaatsen geweest. Ik zal ze even opnoemen. –Funchal-Machico-Santana-Calheta-Camara de lobos-Sao Vicente-Porto Moniz-Monte- . er zijn vast nog meer stadjes maar ik weet daar de naam niet meer van. Het leukste stadje vind ik is Santana. Want daar zijn hele leuke huisjes. Ze lijken op schuurtjes. Ze zijn ook erg klein. En driehoekig.

Op het eiland zijn ook konijnen. Op die konijnen wordt gejaagd. Als er niet op zou worden gejaagd dan zouden de konijnen zich voortplanten en dan zouden ze het hele eiland kaal vreten. Bij de jacht op de konijnen worden honden gebruikt. En grote jacht geweren. Ik zag een man die net klaar was met de jacht of net ging beginnen. Hij had een groot lang geweer in zijn hand. Toen ik langs kwam stopte hij snel zijn geweer in de auto. Hij deed net alsof we het geweer niet mochten zien. Nou dan had hij lekker pech want ik zag het toch lekker. Wat mij opviel is dat elke jager niet een hond bij zich had niet twee honden maar drie honden. De konijnen komen op het eiland door de aller eerste bewoners.

Er is ook een botanische tuin op Madeira daar ben ik ook geweest. Het is een tuin waar hele mooie en bijzondere planten groeien. Die botanische tuin is in Funchal. Dat is de hoofdstad.
Boven Madeira zijn wolken. Ze stapelen zich tegen elkaar op als ze tegen de bergen komen.

Dit is mijn verslag. En dit is mijn tekening van het eiland.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Keurig verslag/werkstuk Tico! leuke tekening erbij! goed gedaan!

Meester Jop

Marit zei

Hoi Tico,
Wat leuk dat je dit allemaal te weten met gekomen.
Is het leuk op de boot?
Leuke tekening erbij!

Groetjes Marit

Anoniem zei

Hoi tico,
Wat leuk dat je zo veel te weten bent gekomen.
Is het leuk op de boot?
Leuke tekening erbij!

Groetjes Marit