donderdag 9 juni 2011

Op weg naar de Azoren (7)

Ook op dag 7 kunnen we ook goed zeilen. Maar het is ook een dag van squalls. En dat resulteert is veel zeilwisselingen: het is voortdurend stuivertje wisselen tussen gennaker en fok. Ik heb er spierpijn (en spierballen) van.
Gedurende de dag lopen we 3 schepen voorbij en we liggen nu vooraan de groep van de bij het radionetje aangesloten boten. Tijdens dat radionetje kondigt Marcel 's ochtends een limerick contest aan. 's Avonds laat elke boot zijn/haar poëtische kwaliteiten horen volgens het rijmschema AA-BB-A. Vervolgens geven we elkaar punten en komt er een winnaar uit de bus. Hilarische momenten op de SSB! De winnende limerick gaat als volgt:
A dozen of boats are out in the wet
none of them has access to the internet
So, how do they know
where they should go?
don't worry, just join the Dutch radionet
En deze komt uit de koker van .... Coos! En dan laten we maar in het midden of er "politieke" punten gegeven zijn, haha!
Verder is het woensdag-wasdag. We gaan allemaal onder een -warme- douche. Zalig! "Thuis" denken we niet na over douchen, dat doe je gewoon elke ochtend/avond, maar aan boord en vooral tijdens zo'n lange oversteek is dat verre van vanzelfsprekend. Sterker nog, het is een grote luxe. Er zijn boten die vanuit een strikt waterbeleid (zonder watermaker dus) tijdens zo'n oversteek genoegen moeten nemen met een washand-wasbeurt achter het aanrecht. Wij hebben gelukkig wel een watermaker en permitteren ons dus elke paar dagen een warme douche.
We eten pannenkoeken voor ontbijt, zelfgebakken bolletjes voor lunch en 's avonds gebakken aardappeltjes-vlees-groente. Bij vertrek uit Bermuda hebben we de ijskast volgepropt met verse groenten en daar eten we elke dag heerlijk van. Alleen de komkommers pasten er niet meer bij in de ijskast en deze hebben we op een koele, donkere plek bewaard. Maar helaas vonden ze dat niet goed genoeg en waren ze na een paar dagen al getransformeerd in schimmelende snotkommers.
's Avonds kakt de wind helemaal in en moet de motor bij. Omdat we nog wel een zeegang hebben, klapt en zwiept het grootzeil dat het een lieve lust is. En voor 1x zijn we te lui om het zeil midden in de nacht te gaan laten zakken. Dus oren maar dicht en negeren ....
Nog af te leggen afstand (om 04.00 uur lokale tijd): 872 mijl
PS: hartelijke felicitaties voor Annemarie!! Hoop dat je je verjaardag weer met een wijntje in de tuin hebt kunnen vieren. En Paul, ook aan jou hebben we 1 juni jl. gedacht .... alsnog gefeliciteerd!

MIchael en Ilona zei

dus vandaag het halfway point! Gaat lekker zo te horen, we lezen elke dag hoe het gaat, succes met de 2e helft! Enne... nog wel ff douchen voor je aan wal gaat he...! :-)