woensdag 8 juni 2011

Op weg naar de Azoren (6)

Op dag 6 kunnen we heerlijk zeilen. In de loop van de dag trekt de wind aan tot ZW 20-25 knopen en met volle zeilen varen we geregeld 10 knopen. En met deze snelheden lopen we snel in op de Moonrise en Vivente. Sterker nog: aan het einde van de dag lijkt het wel een Meet&Greet op 34noorderbreedte en 52westerlengte: Gateway, Vivente, Moonrise, Angel Louise en wij zijn afwisselend zo goed als in zichtafstand cq marifoonbereik van elkaar. Op deze grote blauwe plas staan we inmiddels bekend als de Hollandse Expeditie en onder die noemer worden we even later opgeroepen door nog weer een andere Nederlandse zeilboot, de Pjotter, een Breehoorn 44 die ook onderweg is naar de Azoren.

Overigens varen we nog niet de rhumbline (rechtstreekse koers) naar de Azoren; ten noorden van 35N is de komende dagen minder wind dan rond 34N. Daarom varen we, in elk geval tot vrijdag, pal oost i.p.v. noordoost (= rechtstreeks richting bestemming). Dit is een beetje omvaren, maar als we dat zeilend kunnen doen, is dat minder vervelend dan in windstilte moeten motoren.
Het radionetje is trouwens een groot succes: elke dag meldt zich wel een nieuwe boot aan. Naast het inventarisen van ieders positie heeft Marcel elke dag een verrassende vraag aan iedereen: kon je gisteren nog je "highlight of the day" met de groep delen, vandaag draaide het om "the most amazing animal of the day". En dit alles met als toepasselijk achtergrondgeluid: een loeiende koe. Te grappig, althans wel als je midden op de oceaan zit. Coos (bijnaam Little Herb) neemt 2 x per dag het weerbulletin weer voor zijn rekening wat veel waardering ondervindt bij de andere boten
Aan boord gaat verder alles z'n gangetje. Ik vind het opvallend hoe relaxed we met z'n viertjes de dagen beleven. 's Ochtends zijn we allemaal lui: na het ontbijt, rond half 10/10 uur, gaat Coos nog een paar uur slapen. Tico en Sil gaan spelen (Kapla, DS-en, tekenen) en ik lees een boek.
's Middags komen we tot leven en doen we wat aan school. Als het Herb-tijd is, eten we ons avondeten en daarna draaien we in onze "huisbioscoop" een film. Voordat het radionetje om 21.00 uur begint, haalt Coos de laatste weerkaart binnen. Dat is ook het tijdstip dat Tico, Sil en ik naar bed gaan. Coos doet de 1e wacht. Van 01.00 - 05.00 uur is het vervolgens mijn wachtbeurt.