Globale reisplanning

Wij, de familie Keijser, hebben van 2010 tot 2011 met onze catamaran SeaMotions, voor een jaar een ' rondje Atlantic' gevaren. We koesteren onze herinneringen in ons dit digitale "book of memories". Daarna ben ik doorgegaan met het zo nu en dan vastleggen van het wel en wee van ons leven op land.







maandag 6 juni 2011

Op weg naar de Azoren (4)

Op deze dag hebben we een nieuwe ervaring: zeilen zonder zeilen! En dat alles vanwege de strategie om zo langzaam mogelijk te gaan, anticiperend op een depressie (we hebben 'm de werknaam "de draak" gegeven) die vanuit het zuidwesten in een schuine lijn noordoostwaarts trekt. Na wat gereken op basis van de weerkaart die we 's ochtends ophalen, stellen we onze maximum snelheid naar beneden bij: maximaal 3 knopen. Met een windje in rug en stroom mee gaan we echter "voor top en takel" nog steeds iets te snel, namelijk 3,5 knoop. Een drijfanker, een soort parachute met trechtertje, wat je achter je aan door het water kan slepen om af te remmen, zou het nu goed doen, maar dit hebben we niet in ons assortiment. Aldus maken we ons eigen drijfanker door onze langste trossen in een grote lus van de ene naar de andere drijver te bevestigen. Hieraan bevestigen als een kleine lus een kortere landvast met knopen erin. Het geheel remt toch een kleine knoop af en zo weten de snelheid tussen de 2 en 3 knopen te houden. Het voelt wel heel frustrerend om met een prima zeilwindje alleen maar bezig te zijn met afremmen en langzaam varen.
In de tijd tussen het ochtendweerbericht en Herb aan het einde van de middag zijn we nog steeds lui. Met z'n vieren luisteren we naar een CD'tje van Tsjechov's "Peter en de wolf", er wordt geknutseld aan een alternatieve, ouderwetse telefoon: 2 lege Prindle-bussen verbonden met een touwtje en kletsen maar. Er wordt een potje Scrabble gespeeld. School wil nog niet op gang komen. En we draaien in onze huisbioscoop de film "Brief aan de Koning".
Om half 5 is het dan tijd voor weerman Herb en hij heeft in zekere zin goed nieuws: de verschillende weermodellen laten een verschillende ontwikkeling van "de draak" zien. In het laatste model lijkt ie enigszins op te lossen voordat ie onze koerslijn passeert. Hetzelfde is zichtbaar op de weerkaart die Coos rond 8 uur 's avonds ophaalt via de ssb. Vooralsnog wijzigen we nog niets aan onze strategie: anticiperen kan ook betekenen om nog geen beslissing te nemen. En dat is wat wij doen.
Om 21.00 uur leidt Marcel het radionetje waar zo'n 7 boten op aangehaakt zijn (Moonrise, Vivente, Gateway, Galatea (Duits), Topaz, Tinto (alleen luisteren) en Vela (Deens, alleen luisteren). Marcel doet het administratieve rondje oftewel het inventariseren van ieders positie en de nog af te leggen afstand naar de bestemming. Daarna is het de beurt aan Coos om het laatste weerbericht door te geven.
Inmiddels is de zon onder en kunnen we een paar uur genieten van een sikkeltje maan. De nacht is helder en de wind waait met 15-20 knopen uit het westen.
Nog af te leggen afstand (om 04.00 uur lokale tijd): 1319 mijl

Geen opmerkingen: