dinsdag 14 juni 2011

Op weg naar de Azoren (12)

Op dag 12 blijft het lekker doorwaaien en de zee bouwt zich op tot golven van zo'n 3 meter. Wind en golven komen -schuin- van achter dus veel "last" hebben we er niet van. Aan het einde van de ochtend komt er een front over (bewolking en regen), waarna we wind uit het NW krijgen. We maken we onze eerste gijp van deze trip. Het grootzeil gaat naar stuurboord. Als het front ons gepasseerd is, zien we weer blauwe lucht.
En dan opeens ..... BEET! Een kleine tonijn aan de haak, precies genoeg voor ons avondeten. Terwijl Coos de vis schoon maakt, rolt Tico de lijn weer uit. Binnen 5 minuten is het weer raak. Weer BEET! Deze keer een iets grotere tonijn. Sil pakt direct zijn vissenkaart erbij en vertelt ons nauwgezet welke vis we gevangen hebben. En daarvoor moet hij eerst goed kijken naar de verschillende kenmerken: rugvinnen, grootte, staart, tekening op huid, etc.! Vrij vlot identificeert Sil de vissen als "skipjack tuna": vanwege de horizontale strepen achter zijn kieuwen.
Na het vis-intermezzo geven we ons, terwijl we over die grote blauwe plas uitstaren, weer over aan mijmeren, dromen, fantaseren. Dit keer over "thuiskomen". We denken medio augustus weer terug te zijn en zien onszelf alweer die 80 dozen en overige huisraad verhuizen van de opslag naar de Kerkelaan. En daarvoor moet vast eerst nog een verfkwast door het huis en een onderhoudsbeurt over de parketvloer. Ook besluiten we een thuiskomfeestje te gaan geven. Zet alvast maar met potlood in de agenda dat je mogelijk in het weekend van 3 en 4 september a.s. een feestje hebt.
Maar, terug naar het NU. Eerst gaan we nog genieten van o.a de Azoren, te beginnen bij Flores, het bloemeneiland. En daar zijn we bijna ....