dinsdag 23 november 2010

Aangekomen op Sal, Cabo Verde

Dinsdag, 23 november 2010, 08.30 uur. Ik ontwaak na een nacht heerlijk slapen in de rustige ankerbaai Baia de Palmeira op Sal.

Maandagmiddag om 13.30 uur, na 765 mijl en 114 uur varen, arriveren we in de ankerbaai van het dorpje Palmeira op Sal. En we zijn hier niet de enigen want er liggen wel 30 zeilboten. Als eerste na aankomst ontzouten we de boot: Coos en de jongens soppen het dek met zoet water en ik ruim het binnen op. Als tweede nemen Tico en Sil een duik in het water om af te koelen want het is hier wel 29 graden. De watertemperatuur is met zo'n 25 graden ook buitengewoon aangenaam. Als derde kijken we of er hier wifi is om het internet op te kunnen. Helaas.

Na chips en drinks gaan we met de bijboot naar de kant om in te klaren. Aan een rommelige kade leggen we de bijboot vast en gaan we -met onze vuilniszakjes in de hand- op pad. Even verderop heet een vriendelijke jongedame van de souvenirshop, Jennifer, ons allerhartelijkst welkom in Palmeira. Zij laat ons direct zien waar we onze vuilnis kunnen weggooien, waar het watertappunt is en zij begeleidt ons naar het politiebureau: een van buiten niet te herkennen gebouwtje waarin 2 politie-agenten in keurig gesteven outfit een voetbalwedstrijd op een sneeuwerige televisie zitten te kijken. Binnen 5 minuten zijn we 4 stempels rijker en 4 euro armer. OK, nu zijn we "ingeklaard". Het watertappunt zullen we niet nodig hebben; de laatste motorende mijlen hebben we met onze watermaker (maakt van zout zoet water) onze tanks gevuld. Vervolgens lopen we -nog wat onwennig- door het eenvoudige dorpje waar het leven zich op straat afspeelt.

Vandaag dompelen we ons verder onder in deze volstrekt andere cultuur en gaan we bijvoorbeeld maar eens op expeditie om escudo's (lokale munt) te verkrijgen: die trek je hier niet, zoals wij gewend zijn, uit de muur. Hiervoor zullen we met de lokale taxi naar het 4 km verderop gelegen Espargos, de hoofdstad, gaan.

To be continued!

PS: we hebben geen internet en kunnen dus even geen emails beantwoorden. Maar, we kunnen ze wel lezen via Coos' mobiel! Blijf dus vooral mailen en/of op ons weblog reageren.

Anoniem zei

Fijn dat jullie weer veilig voor anker liggen en de tocht voorspoedig was. Liggen jullie bij die houten steiger waar de locals giga vissen binnen halen?
Ja andere cultuur en mooie mensen vind ik. Er zijn veel kaap verdianen in Rotterdam..dus niet verbaasd kijken als ze je verstaan ;-)

Have fun!
Liefs Ernst Jinke Yasmin Marlies..
ps de reispiet kan ook zwemmen dus gewoon je schoen zetten Sil.